zondag 1 mei 2011

Personal Training Mentaliteit

Het is keer op keer opvallend hoeveel vakgenoten over Personal Training (PT) oordelen, zonder zich er daadwerkelijk in te verdiepen. Vroegtijdig worden posities ingenomen als 'ja, maar dat werkt bij ons niet zo' of 'dat heb ik al eens eerder gezien, maar dat zit in onze club toch anders'. Personal Training, maar ook andere nieuwe zaken, worden nogal eens zwart-wit beoordeeld. Ook lijkt het er op dat mensen in het algemeen moeite hebben met veranderingen en het verlaten van bekende paden of werkwijzen. Het wordt voor velen als lastig of bedreigend ervaren om substantiële bedragen te vragen voor PT, daar waar fitnessbegeleiding jarenlang 'gratis' is aangeboden.

Een meer constructieve opstelling is om intensief te onderzoeken wat het fenomeen PT nou eigenlijk is, waarom het al zo langdurig in andere landen populair is, welke methoden hier worden gehanteerd en hoe deze zijn te vertalen naar de eigen situatie. Deze opstelling heeft een sterke leerintentie en zoekt naar kansen en mogelijkheden. Daarbij gaat de aandacht uit naar zaken die wel beïnvloedbaar zijn en wordt alles wat niet te veranderen is ter zijde gelegd. Je leert dan bijvoorbeeld waarom legio clubs in het buitenland ruim 200.000 omzet per jaar realiseren, alleen met PT!

Het verkennen van het PT landschap gaat via gebruikelijke wegen. Lees boeken, bekijk instructiefilms, ervaar zelf sessies bij verschillende PT-ers, bezoek landen als Engeland, Verenigde Staten (ga vooral naar Los Angeles, de bakermat van PT) en Nieuw Zeeland, praat met vakgenoten en volg congressen en lezingen. Een minder frequente methode is het observeren van PT-ers, terwijl dit toch wel bijzonder veel informatie oplevert. Ga eens enkele uren zitten op het strand van Santa Monica en kijk gericht naar wat de PT-ers daar doen. Beantwoord vragen als: met hoeveel personen vindt de sessie plaats, welke oefeningen worden aangeboden, hoe communiceert de PT-er met de klant, hoe ziet het programma van een half uur of een uur eruit? Wellicht is het zelfs mogelijk om zowel de PT-er als de klant aansluitend te spreken. Eenzelfde werkwijze is toe te passen in fitnessclub waar PT-ers actief zijn. Een belangrijk principe is dat je vooral leert van goede PT-ers. Wellicht dat dit in het begin moeilijk is in te schatten, maar na enig rondvragen zal het je zeker verder helpen.

Als je een helder en genuanceerd beeld hebt van Personal Training, dan is het tijd om je eigen startpositie te bepalen. Grofweg kenmerkt dit zich aan de hand van twee zaken, namelijk je beginsituatie en je doelen. Bij beginsituatie kun je denken aan de hoeveelheid PT-ers of fitnessinstructeurs die je momenteel hebt en de bekendheid van clubleden of klanten met PT. Bij je doelen gaat het om een diversiteit aan doelen. Bijvoorbeeld een bepaalde omzet die je wilt bereiken met PT: na jaar 1, na jaar 2, na jaar 3. Andere doelen liggen in het werven en/of opleiden van kwalitatieve PT-ers, het bereiken van resultaten bij PT klanten en het klantenbehoud van PT-ers. Pas als dergelijke doelen zijn geformuleerd, ga je aan de slag met je PT systeem en weet je meer over je verdere stappen die je dient te nemen. Wil je hierover meer weten, stuur dan een e-mail met je vraag naar koenbakker296@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten